• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

7 نفر ديگر از اصلاح‌طلبان نام‌نويسي كردند تا «جبهه اصلاحات» با قدرت وارد گود شود

اصلاحات 9 نفره آمد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه دولت يازدهم و دوازدهم و مجري برجام سرليست اصلاح‌طلبان بود اما خيلي زود تكليف آمدن و نيامدنش مشخص شد و به روز و ساعات پاياني مهلت نام‌نويسي موكول نشد. اگرچه ثبت‌نام شروع شده ‌بود و هر لحظه در رد يا تاييد حضور ظريف خبري مي‌آمد اما بالاخره او با انتشار پستي توضيح داد كه چرا نمي‌خواهد وارد كارزار سياسي انتخابات شود. پس از آن اگرچه تاييد و تكذيب‌ها در مورد ظريف پايان نيافت اما براي اصلاح‌طلباني كه دستي بر آتش تعيين كانديدا داشتند لااقل مشخص شد كه بايد از ميان ۱۴ گزينه روي ۱۳ نفر آنها حساب كنند. ۱۳ نفري كه درنهايت ۴ نفر ديگر هم از آن كم شد. محمدرضا عارف قهر سياسي را بر حضور انتخاباتي ترجيح داد. خبري از محمد صدر نشد. شهيندخت مولاوردي هم مسووليت حضور زنان اصلاح‌طلب در انتخابات را به زهرا شجاعي سپرد و صادق خرازي نيز بيانيه انصراف نوشت تا درنهايت از ميان ۱۴ نفر معرفي شده از سوي جبهه اصلاح‌طلبان ايران ۹ نفر نام‌نويسي كنند. مصطفي تاجزاده و محمود صادقي نگذاشتند به روز آخر برسد اما اسحاق جهانگيري، مسعود پزشكيان، محسن هاشمي، محمد شريعتمداري، مصطفي كواكبيان، زهرا شجاعي و عباس آخوندي روز پاياني مهلت قانوني نام‌نويسي را انتخاب كردند. روز يكشنبه جبهه اصلاحات ايران قرار است جلسه‌اي در خصوص كانديداها داشته ‌باشد و احتمالا خيلي زود كانديداي نهايي معرفي خواهد شد. در آخرين روز شايعه‌هايي در مورد احتمال حضور سيدمحمد خاتمي، سيدمحمدرضا خاتمي، محسن آرمين و حتي سيدحسن خميني هم شنيده شد كه مطابق انتظار همگي رد شدند.
  پسر در راه پدر
محسن هاشمي، فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي دومين نفري بود كه پس از علي لاريجاني وارد ستاد انتخابات شد و نام‌نويسي كرد. او نيز همچون بسياري از كانديداهاي امسال آمدن و نيامدنش با هزار اما و اگر همراه بود. حواشي زندگي خصوصيش هم در روزهاي اخير به آن اضافه شد و اين تصور را ايجاد كرده‌ بود كه شايد محسن هاشمي نيايد. اما محسن هاشمي در ساعات اوليه آخرين روز نام‌نويسي كرد. دولتش را دولت رفاه ملي و عدالت ناميد و با يادآوري سال‌هاي پس از جنگ و دوران سازندگي نشان داد احتمالا همان راهي را خواهد رفت كه پدرش. اگرچه در ميان كانديداهاي اصلاح‌طلب هم به اندازه اصولگرايان تنوع و تكثر قرار داشت اما همه آنها به خواست يك نهاد واحد و بر اساس خردجمعي نام‌نويسي كردند و از اين نظر وضعيت بهتري نسبت به جريان رقيب دارند. همچنين محسن هاشمي اعلام كرد كه پيش از تصميم‌گيري با اسحاق جهانگيري مشورت كرده است.
  نام‌نويسي با بغض و اشك
معاون اول رييس‌جمهوري مستقر كه سال ۹۶ در نقش پوششي حاضر شده ‌بود اين‌بار اما با عزم جزم و آماده به ميدان آمد. جهانگيري ظهر ديروز ثبت‌نام كرد و بيانيه‌اي بلند بالا خواند. بيانيه‌اي كه در ميانه آن با ياد كردن از فقر و كولبري و سوخت‌بري بغض كرد، اشكي بر صورتش نشست و البته هم شعرخوانيش و بغض و گريه‌اش در فضاي مجازي مورد استقبال قرار نگرفت. او كه به تازگي گفته بود نگذاريد شهر به دست مافيا بيفتد ديروز در حاشيه نشست خبريش مافيا را كساني توصيف كرد كه مي‌خواهند مردم را نااميد كنند. 
  رقباي درون‌ جرياني
مسعود پزشكيان ديگر كانديداي اصلاح‌طلبان در حالي كه دخترش او را همراهي مي‌كرد، شناسنامه‌اش را مقابل دوربين عكاسان گرفت. او نيز از جمله كانديداهايي بود كه طيفي از اصلاح‌طلبان به دليل سابقه طولاني سياسي و البته پزشكي كه دارد از حضورش استقبال كرده‌اند. پزشكيان كه گفته مي‌شود راي ترك‌زبانان را نيز در سبد آرايش دارد از FATF گفت و تاكيد كرد كه اگر FATF داخلي را پياده كنيم، رانت‌خواران نمي‌توانند پول‌خواري كنند. بسياري او را نامزد پوششي جهانگيري مي‌دانند و معتقدند آنها رقباي اصلي يكديگر در جريان اصلاحاتند با اين حال پزشكيان در نشست خبري تاكيد كرد اگرچه كانديداي پوششي نيست اما براي كناره‌گيري به نظرسنجي‌هاي ملي و نظر جبهه اصلاحات بي‌اعتنا نخواهد بود.
  تكليف تاريخي
تنها كانديداي زن شناخته و سياسي امسال زهرا شجاعي بود. او با همراهي برخي ديگر از زنان سياستمدار از جمله زهرا صدراعظم نوري و طيبه سياوشي به وزارت كشور آمد و گفت كه حضورش بر اساس تكليف تاريخي است. پيش از درگذشت اعظم طالقاني كه هر ۴ سال براي انتخابات به صورت نمادين ثبت‌نام مي‌كرد امسال شجاعي جاي او را پر كرد. او گفت كه امسال نسبت به سال‌هاي پيشين اميدوارتر است، چراكه سخنگوي شوراي نگهبان گفته پرونده زنان نيز مانند مردان بررسي مي‌شود و البته با بيان سوابق اجرايي و تحصيلي‌اش تاكيد كرد كه رجل سياسي و مذهبي به شمار خواهد آمد.
و ديگر اصلاح‌طلبان
وزير كار دولت دوازدهم از ديگر اعضاي فهرست اصلاح‌طلبان بودكه رسما كانديداي رياست‌جمهوري شد. محمد شريعتمداري گفت آمده است تا دولت گفت‌وگوي اجتماعي فراگير، اصلاح‌گر و كارآفرين با توان حل منازعات تشكيل دهد. او خود را جوان‌ترين وزير خاتمي و جوانگرا‌ترين وزير روحاني توصيف كرد تا نشان دهد دولتش دوام اين دو دولت خواهد بود. علاوه بر او مصطفي كواكبيان و عباس آخوندي نيز ديروز نام‌نويسي كردند كه به نظر مي‌رسد آنها هم همچون شريعتمداري شانس كمتري براي كانديداي نهايي شدن دارند. محور صحبت‌هاي هر دوي آنها اقتصادي بود و به نظر مي‌رسد برنامه‌هاي آنها بيش از هر چيز در اين حوزه باشد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون